Dieta dorastającego dziecka

Dieta dorastającego dziecka

Gdy mamy pod opieką dorastające dziecko, pragniemy z pewnością zapewnić mu jak najlepsze warunki rozwoju. W tym celu powinniśmy urządzić mu wygodny, jasny pokój, stanowiący idealne miejsce nauki oraz wypoczynku, jak też zachęcać je do uprawiania sportów. Nie można tez zapomnieć o pożywnej diecie dla nastolatka. W okresie między dziesiątym o dwudziestym rokiem życia rozwija się on bowiem bardzo intensywnie, gwałtownie rośnie, przyrasta mu szybko tkanka tłuszczowa, zwłaszcza u dziewcząt oraz tkanka mięśniowa, zwłaszcza u chłopców. Młoda osoba zużywa mnóstwo energii nie tylko na swój rozwój fizyczny, ale tez umysłowy, jej mózg energicznie pracuje, chłonie ona nowe informacje, uczy się nowych rzeczy. Dlatego też należy zapewnić dziecku odpowiednią ilość węglowodanów, dających mnóstwo energii, a także białka budującego mięśnie i kości, jak też zdrowych tłuszczów, witamin i minerałów, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju ciała i mózgu. Należy zachęcać dziecko, aby przed wyjściem do szkoły spożywało duże śniadanie, najlepiej składające się głownie z bogatych w węglowodany produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców. Później dziecko powinno zjeść jeszcze drugie śniadanie w szkole, ciepły, domowy obiad, a także lekki podwieczorek i kolację. W tych dwóch ostatnich posiłkach powinno dominować białko. Nie należy karmić dziecka słodyczami ani fas foodami. Lepiej dawać mu świeże surówki, zupy jarzynowe, orzechy.