Informator biwakowy
czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć
o organizacji biwaku

Wybierz miejsce i znajdź opiekunów

Pamiętaj, że niekoniecznie musicie wyjechać na drugi koniec Polski, aby miło spędzić czas. Być może w swojej okolicy znajdziesz świetlicę, szkołę, w której moglibyście spędzić kilka dni? Pamiętaj jednak, aby w miarę możliwości panowały tam dobre warunki sanitarne oraz aby uczestnicy spali w przyzwoitych warunkach. Opiekunem może być osoba pełnoletnia, komendantem zaś wyłącznie harcerz w stopniu co najmniej przewodnika, który ukończył szkołę średnią.

Znajdź atrakcje, ułóż plan

W przypadku weekendowego wyjazdu niekoniecznie będziemy Cię namawiać do tego, abyście biegali po mieście i szukali kolejnej atrakcji. Może jednak wyjeżdżacie na przedłużony biwak, a wokół Was pojawia się mnóstwo propozycji spędzenia wolnego czasu. Interaktywne muzeum, ciekawe warsztaty, które zadowolą uczestników, rejs statkiem? To tylko niektóre przykłady. Jesteśmy przekonane, że na brak wyobraźni nie będziecie narzekać. Pamiętaj jednak, aby we wszystkim kierować się przede wszystkim bezpieczeństwem swoich podopiecznych.

Zaplanuj kosztorys. Ułóż listę rzeczy do zabrania

Mniej więcej już wiesz, co i kiedy chciałbyś robić. Czas na przygotowanie kosztorysu. Wyżywienie, dojazd, nie zostawiaj tego przypadkowi. Zadzwoń do restauracji, firmy przewozowej, dowiedz się, ile dokładnie wyniesie cały koszt wyjazdu. Następnie zorientuj się, ile musicie kupić materiałów programowych, może jakieś małe upominki dla uczestników? Pamiętaj także, aby doliczyć dodatkowe kilka złotych na ubezpieczenie. Zaplanuj także, czy środki higieniczne kupujecie ze wspólnej puli, czy też każdy uczestnik kupuje je we własnym zakresie. Ułóż także listę rzeczy do zabrania. Starzy ,,wyjadacze” także nieraz zapominają o drobiazgach.

Porozmawiaj z rodzicami

Jeżeli nie masz takiej możliwości, napisz kartki adresowane do rodziców swoich harcerzy. Określ w nich chęć zabrania ich dzieci na wyjazd, określ termin, koszt wyjazdu. Pamiętaj, aby podać, do jakiego terminu uczestnicy mają zadeklarować swoje uczestnictwo, a także kiedy mają uiścić opłaty.

Ułóż harmonogram

Tak naprawdę możesz to zrobić już w momencie, gdy podjąłeś decyzję o tym, aby zorganizować biwak. Dobrze byłoby, gdyby nie był utrzymany w klimacie, który już był. Biwak bajkowy, indiański, kosmiczny, cukierniczy, a może odgrywanie średniowiecznych ról? Sam wiesz, co Twoim harcerzom spodoba się najbardziej. Pamiętaj, nie zamykaj się na jedno rozwiązanie i wystrzegaj się schematyczności.

Zbierz pieniądze. Przygotuj zgody. Zgłoś biwak. Zbieraj faktury.

Wszystko gotowe. Autokar z cateringiem zamówione. Pieniądze zebrane. Czas na przygotowanie zgód uczestnictwa. Jeżeli będzie taka możliwość zbierz je na co najmniej tydzień przed wyjazdem. Przydadzą Ci się do stworzenia listy uczestników oraz wypełnienia dokumentów niezbędnych do zgłoszenia biwaku w Komendzie Hufca. Pamiętaj, aby odpowiednio wcześniej zaplanować zakup niezbędnych materiałów, zarówno programowych, jak i wyżywienia. Na wszystkie zakupy w miarę możliwości zbieraj faktury wystawione na adres Hufca.

Wykup ubezpieczenie

Ubezpieczenie to kwestia sporna. Jedni uważają, że nie trzeba wykupywać dodatkowego, bo uczniowie mają szkolne. Inni znów twierdzą, że warto zainwestować te kilka złotych. My zdecydowanie jesteśmy za drugą opcją. Koszty ubezpieczenia to nieduży wydatek, pamiętaj jednak, aby faktycznie chroniło uczestnika, a nie tylko stwarzało takie pozory.

Cele i założenia programowe biwaku
  • Integracja uczestników wyjazdu – pamiętaj, że wyjazdy grupowe też są fajne, ale może czasem warto spędzić trochę czasu tylko w gronie drużyny?
  • Poznanie nowych okolic
  • Zmiana otoczenia – na biwaku zapomnijcie o sztywnych regułach, szkole, dajcie się ponieść fantazji i chwili, pamiętając oczywiście o zasadach bezpieczeństwa i przestrzegania zasad BHP
  • Nauka harcerzy dotycząca sprzątania po sobie, przygotowywania posiłków itd.
  • Kształcenie postępowania i współpracy w grupie – może warto część zajęć poświęcić nowym grupom, aby harcerze sprawdzili, jak radzą sobie w nowych sytuacjach.
  • Stworzenie atmosfery przyjaznej dla uczestników, aby każdy poczuł się komfortowo w towarzystwie nowych osób

Poprzedni artykuł

(Nie)zbędnik harcerza

Zobacz także